Hop til indhold

Sådan kan du gøre hjemmet trygt

Rigtig mange mennesker som har oplevet indbrud i hjemmet føler sig ikke længere trygge i eget hjem. Frygten for indbrud mens du sover eller det at overraske en tyv efter en sen dag på arbejde vil stige. Disse tanker kan nemt komme til at fylde hele hverdagen for der er desværre en tendens til flere voldsomme indbrud i Danmark.

Hvad ville du sige til hvis du kunne vende utrygheden så det var indbrudstyven der følte sig utryg og ikke længere dig? Hvis du kan gøre dit hjem mere sikkert? Det kan sagtens lade sig gøre i lagt de fleste boliger. For selvfølgelig er der risiko ved at lave et indbrud og jo større du kan gøre denne risiko, des større chance er der for tyven vil lade dit hus gå forbi.

Risikoen og dermed frygten hos tyven øges i takt med at du gør det sværere for tyven at bryde ind hos dig. Se din bolig med tyvens øjne – hvor er det nemt at bryde ind og hvad kan du gøre for at sikre disse steder. Det skal selvfølgelig ikke sikres så meget at dit hjem kommer til at ligne en fæstning eller et fængsel, men præcis nok til at der risiko for at tyven opdages i ugerningen. Det kan f.eks. bestå i at du sikrer dine vinduer bedre med låsbare vinduesgreb eller simpelthen får helt nye indbrudssikre vinduer.

Du kan skabe mere tryghed i dit hjem hvis du opsætter videoovervågning. Det er ikke ualmindeligt i danske boliger. Ikke nok med at optagelserne fra overvågningen kan bruges i forbindelse med opklaringen, så er de også med til at øge risikoen hos indbrudstyven samt skabe tryghed hos dig og din familie. Hvis du slutter videoovervågningen til internettet kan du logge på den ude fra f.eks. via din mobiltelefon. Og er der ikke tale om falsk alarm, kan du hurtigt anmelde inbrudet til politiet

Fire nemme konditions træningsøvelser

Skal du forbrænde skal du have gang i hjertet med cardio træning. Du kan nemt smidde de kilo der er for meget, med ganske få cardio øvelser om ugen.

Gang
En god gåtur er den nemmeste og en gratis form for konditions motion. Det er den bedste træningsstart for enhver, der netop er startet med at træne. Du slider ikke din krop så meget og forbrændings effekten holdes lav dog konstant. Start langsomt, så arbejde dig op gradvist til at gå længere og med mere fart. Det er en god idé at finde en partner du kan gå sammen med og som kan hjælpe med at holde gejsten oppe.

Cykling

En tur på cyklen er en fantastisk form for cardio motion. Det giver dig lille belastning på din krop og du kan nemt cykle i dit eget tempo. Kører du i skoven, så husk at have udstyr på, som cykelhjelm, cykelhandsker og eventuelt ledbeskyttere.

Jogging
Dette er et niveau op fra at gå. Det er hårdere, og lægger mere belastning og press på din krop. Så begynd altid med hurtig gang, før du flytter op til jogging, specielt hvis du lige er startet med at dyrke motion.

Svømmetur
Alle de store muskler kommer når du svømmer dig en tur. Så der er ikke noget at sige til det er hårdt. Men det slider stadig minimalt, f.eks. i forhold løb. Muskelskader, fiberskader og skader i led genoptrænes tit med svømning. Spørg dog din læge til råds om deciderede optræning.

Aldrig forset at kvitte smøgerne

At påbegynde et rygestop er ikke nemt – men det er aldrig for sent. Du er afhængig af nikotin og det kan tage lang tid at vænne sig af med. Men selvfølgelig kan det sagtens lade sig gøre, at stoppe med at ryge og der er mere end en måde man kan gennemføre det på.

Først og fremmest er du nød til at have lyst til at afskaffe med denne afhængighed. Som ryger må du finde ud af hvilken slags vane det er du har. Ryger du for at fylde et social behov for dig, eller er det for afslapning og afstressning. Kan du beskrive grunden kan du gå igang.

Så snart du har besluttet dig for at stoppe med at ryge, er der nogle trin der kan hjælpe dig på vej.
Når du tager ud, så tag udelukkende til til ikke-ryger arrangementer. Tag afsted med venner og veninder, familie eller andre som støtter dig i din kamp mod rygning og dit ønske om at forbedre dit helbred uden smøger.
Skriv din hensigt ned på et papir, så vil det stå bedre fast i din bevidsthed. Lav både korte mål såvel som store mål. De korte mål vil motivere dig løbende i processen .

Det siges at det tager tre uger at ændre på en vane. Hver person er selvfølgelig ikke ens , men det skulle være den gennemsnitslige tid den menneskelige hjerne bliver vænnet til en ny vane.
Mange rygere vil komme ud for nogle symptomer i forbindelse med deres rygeafvænning . Ikke alle er lige kraftige . Det kan f.eks. være ondt i hovedet, søvnløshed, sult, træthed samt overspisning. Disse symptomer vil give dig lyst til at starte igen, men husk på de sundhedsmæssige fordele ved at lægge smøgerne på hylden.

At udføre din plan er essentiel for dit rygestop. Du skal undgå at lade dig lokke af din gamle rutine . Lav om på dine gamle rutiner og smid ting ud som askebære, lightere og selvfølgelig smøgerne fra dit hjem.

Tjener penge på hundeture

I avisen læste jeg om de yngste selvstændige i Roskilde. To tøser på 15 og 13 år tilbyder nu ture med hunden. Timeprisen har de sat til 60 kroner i timen. Noget mere end det man kasserer ved reklameomdeling. Da de er glade for hunde faldt valget på hundeture.

De har stiftet deres eget firma, men tjener endnu under momsgrænsen. Dog skal de stadig lave regnskaber. Der er helt tydeligt styr på konceptet. For en sikkerhedsskyld har de altid godbidder samt en ekstra hundesnor med, når de går tur med hundene.

De kan også træne og aktivere hunden, hvis man betaler lidt ekstra. De forventer at kunne vækste deres firma så de kan gå med i alt fire hunde hver dage. Godt gået piger.

Størstedelen af nytårsfortsætter bliver aldrig til noget

Det er relativt tit at ens nytårsfortsæt aldrig bliver til noget eller mislykkes efter ganske få dage. Det er fordi man har undladt at lægge en plan for hvad man vil gøre når man træder ind i det nye år, men bare har truffet en løs beslutning om at holde op med at ryge, dyrke mere motion eller lave en opsparing.

De tre nytårsfortsæt er faktisk nogle af de mest almindelige – og ligeså de mest hyppigeste som aldrig bliver til noget.

Hvis du kunne tænke dig at kvitte smøgerne så er du nød til at have en strategi for hvordan du vil gøre det. Er du mest til rygestop behandling som hypnose, vil du tage en gradvist nedtrapning og bruge nikotin plastre, eller vil du tage den sværeste metode: Den kolde tyrker?

Det samme gør sig gældende ved vægttab. Hvis det er en kur, er den vedvarende? Eller vil du i stedet sørge for at dyrke mere motion og og hvad skal det så være?
Og til slut hvordan får du sparet penge op. Vi ved alle at hvis pengene blot står på kontoen så ryger det meget hurtigt via kreditkortet. Så du kunne overveje at lave en konto kun til opsparing og overføre penge ind når der kommer løn. Er det ikke så meget du vil opspare, kan du måske have dem i et syltetøjsglas eller sparegris der hjemme.

Hvis du sætter dig et nytårsfortsæt, så ved du nu det er vigtigt at laveen plan.

Bloody Christmas på Zulu

Zulu har igen lavet et knald godt månedstema. Denne gang kalder de det Bloody Christmas hvor der dagligt sendes den populære vampyrserie True Blood. True Blood handler om at vampyrer og mennesker lever sammen i byen Bon Temps i Louisiana. Første sæson startede i 2008 samme år som den populære vampyrfilm Twilight udkom, som for alvor satte gang i vampyrfilm og serier.

Efter True Blood viser Zulu en såkaldt bloddryppende film. Der er bl.a. Sin City, zombie filmen 28 Dage Efter, gyseren Paranormal Activity og mange andre nyere gyser og horror film. Men der hvor Zulu adskiller sig fra tidligere temaer, er at de har indgået et samarbejde med Giv Blod – som er en humanitær bloddoner organisation, der hjælper og sikre hospitalerne i RegionH har blod nok til behandling. Det er et genialt win-win træk af begge parter, som er næsten er højde med den gang FC Barcelona lod Unicef blive den første tøjsponsor i deres historie.

Hvorfor købe det hele på en gang

Hvis du skal bruge et domænenavn her og nu, men ikke noget webhotel, så kan du sagtens købe domæne uden webhotel hos langt de fleste webhosts og domæneudbydere.

Hvis det er et helt nyt domænenavn behøver der jo ikke være noget indhold på hjemmesiden, før du er helt klar og dermed kan du lige så godt holde udgifterne nede. Men sørg for at undersøge prisstrukturen hos webhosten. Der er nemlig flere som kræver oprettelsesgebyrer når man skal oprette et webhotel – og så er det man har sparet måske ædt op af gebyrer.

Har du allerede domænet i forvejen og har der været indhold – altså en hjemmeside på domænet – så ville bør du beholde indhold på webhotellet, så ikke du mister værdi.